۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۲
کد خبر ۱۰۵۱۳۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۲۵-۰۱-۱۴۰۴
کد ۱۰۵۱۳۷۷
انتشار: ۱۳:۱۸ - ۲۵-۰۱-۱۴۰۴

   25 فروردین؛ معطر به نام عطار/ جان و ایمان جوشان

 
 25 فروردین؛ معطر به نام عطار/ جان و ایمان جوشان
امروز 25 فروردین به نام عطار، معطر است و فرخنده مناسبتی است و خوش‌بختانه همچون همشهری خود - خیام- آماج طعن و کین قرار نگرفته تا یکی پیدا شود و خواستار تخلیه آرامگاه او شود!

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز 25 فروردین به نام عطار، معطر است و فرخنده مناسبتی است و خوش‌بختانه همچون همشهری خود - خیام- آماج طعن و کین قرار نگرفته تا یکی پیدا شود و خواستار تخلیه آرامگاه او شود چندان که از زبان فردی در نوروز امسال و درباره حکیم عمر خیام نیشابوری شنیدیم و دل همه دوست‌داران ایران و زبان پارسی را به درد آورد.

    باری از خیام به وقت خواهیم گفت و گفتیم هم و امروز روز عطار است و به تعبیر درست‌تر به نام نامی عطار، معطر.

   هرچند کاخ رفیع و باشکوه و هزار سالۀ زبان و ادبیات فارسی را بر چهار ستون (فردوسی، مولانا، سعدی و حافظ) استوار و برافراشته می‌دانیم و برخی هم البته با افزودن نظامی و خیام، 6 ضلعی ترسیم می‌کنند اما جدای فرم و از حیث روح و محتوا، نمی‌توان از نام «عطار» گذشت چون روح این پیکره است.

   همچنین از بخت‌یاری‌های ماست که با فرزند برومند دیگری از «کدکن»- محمد‌رضا شفیعی کدکنی- هم‌روزگاریم که بخش غالب عمر خود را به ویرایش و بازخوانی آثار عطار اختصاص داده و اکنون متون پیراسته‌ای از آثار او خصوصا «تذکره الاولیا» در دست ماست و بی شک در شناساندن دوباره او نقشی بی بدیل ایفا کرده و بگذار بگویم: عطار زمان ماست.

  به تذکره الاولیای عطار و همت شفیعی کدکنی در تصحیح اشاره شد. می توان توضیح داد:  تذکره الاولیا، شرح حال و زندگی نامۀ قریب 100 تن از چهره‌های برجستۀ فرهنگ ایرانی و اسلامی است که اگرچه با افسانه‌هایی آمیخته است اما بسیار خواندنی است. 

درباره عطار این نکات گفتنی است:

    اول: اگرچه شیخ فرید‌الدین عطار از حیث مذهبی سنی بود و شیعه نبود (شیعیان قبل از صفویه هم غالبا هفت‌مامی بودند نه 12 امامی) اما جالب است که تذکره‌الاولیا را با امام جعفر صادق علیه‌السلام شروع می‌کند و البته در ادبیات آنان: «صادق، رضی‌الله عنه» و این حکایت:

    «نقل است که صادق از ابوحنیفه پرسید: عاقل کیست؟ گفت آن که تمیز/تمییز کند میان خیر و شر. صادق گفت: بهایم [چهارپایان] نیز توانند تمیز دهند میان آن که او را بزند و آن که او را علف بدهد. ابوحنیفه گفت: پس، نزدیکِ تو عاقل کیست؟ صادق گفت: آن که تمیز/تمییز کند و از میان دو خیر  "خیرالخیرین" را اختیار کند و از میان دو شر، "خیرالشرین" را برگزیند.»

    یعنی تشخیص خیر از شر، مصداق عقل و عاقلی نیست. چون حیوان هم تا حدی خیر و شر را تشخیص می‌دهد (و می‌داند که او را شلاق می‌زند و که به او خوراک می‌دهد).  عقل آن است که بتوانی بین دو خیر، خیر خود را تشخیص دهی و مهم‌تر این که بین دو "شر"، خیر خود را بیابی.

   دوم: این بیت آغازین منطق الطیر هم فوق‌العاده است: 


   آفرین، جان آفرینِ پاک را
  آن‌که جان بخشید و ایمان، خاک را

   تمام حرف بزرگان عرفان ما این است که به مدار هستی متصل شو، از " منِ ذهنی" و تعصبات رها شو و بستر وجودت را آماده کن. آن گاه جان و ایمان در آن خواهد جوشید.

   سوم: برای درک جایگاه او کافی است به یاد آوریم مولانا دربارۀ او گفته «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم» و راست یا افسانه نقل است دیداری هم بین آن دو اتفاق افتاده و گویا در همین ملاقات عطار درخشش مولانا را پیش‌بینی می‌کند.

روز عطار


   چهارم: در روزگار ما نویسنده بزرگی چون نیکوس کازانتزاکیس قایل به این بود که "هلنی در کار نیست، به خاطر هلن". به این معنی که درنوردیدن خود کوه مهم‌تر از رسیدن و فتح قله است و تازه وقتی به قله می‌رسیم کوه‌نوردان از با هم بودن و طی این مسیر با هم لذت می‌برند و مسیری دیگر را پی می‌ریزند.

   عطار اما قرن‌ها پیش نشان داده بود سیمرغ همان سی مرغ اند و وقتی مرغان بسیار به قصد دیدار با سیمرغ روانۀ قله قاف شدند و در نهایت سی مرغ دریافتند سیمرغ خود ایشان اند. داستان سیمرغ بسیار مشهور و محبوب است و البته از حکایات شیرین و باز پرآوازۀ دیگر او شیخ صنعان که شرح آن این نوشته را طول و تفصیل می دهد.


  خوشا بر 25 فروردین که به نام عطار معطر و منور و مطهر است و عطر او در هنوز در مشام‌مان تازه است...

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
0
4
فارسی بر پنج ستون استوار است و شما نظامی را از قلم انداخته اید. او در مخزن الاسرار همچون مولانا عارفانه سرود و در شرف نامه همچون فردوسی حماسی سرود، در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون همچون حافظ عاشقانه سرود و در اقبال نامه و هفت پیکر همچون بوستان پند و اندرز داد.
به واقع نظامی تنها شاعر فارسی زبان است که در سبک های مختلف شعر فارسی طبع آزمایی کرده و الحق و الانصاف این ذوالفنون بودن، مانع از توانایی او نسبت به شعرای ذی فن مذکور نبوده است.
متاسفانه فارسی زبانان بسیار بسیار به نظامی کم لطفی می کنند. من معتقدم با توجه به گستره موضوعی و متنی اشعار او، او را باید ستون اصلی خیمه گاه زبان فارسی در نظر گرفت.
عصر ایران در متن اشاره شده 2+4 و نام نظامی را در 6 ضلعی آورده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
داریوش آشوری هم در پنج اقلیم حضور همین چهار نفر آقای خدیر رو آورده به اضافه خیام
مهربان توسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
0
2
روح همه درگذشتگان شاد به خصوص دانشمندان و اندیشمندان و بزرگان ایران زمین
به راستی که توس و نیشابور و سبزوار (خراسان) زمانی مهد علم فرهنگ تمدن فارسی بوده همچون شیراز و اصفهان و همدان و...
عطار مولانا فردوسی خیام حافظ و سعدی ثنایی نظامی و...
بلیط هواپیما فلای تودی
مرگ میهمان ایلامی بر اثر تیراندازی در مراسم فاتحه خوانی در شوش خوزستان کاخ سفید: رئیس جمهور ترامپ خواستار توافق با ایران است پیام تسلیت خاتمی؛ پاپ فرانسیس به حرمت انسان و گفت‌وگو با رهبران دینی باور داشت توافق آموزش و پرورش، نظام وظیفه و سپاه برای صدور کارت پایان خدمت معلمان متعهد کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ به عربستان، قطر و امارات سفر می‌کند عراقچی، وزیر امور خارجه، عازم پکن شد دیدار وزیر کشور با رئیس جمهوری تاجیکستان پاسخ قاطع شورای عالی انقلاب فرهنگی به "فشارها" درباره کنکور؛ مصوبات نهایی تغییر نمی‌کند بنزین سوپر وارداتی با قیمت آزاد عرضه می‌شود؛ واردات توسط شرکت‌های توزیع کننده انجام خواهد شد برگزیده از دل کویر یزد؛ وقتی یک آرامگاه با معماری خود جوایز جهانی می گیرد (+عکس) کارگردان سینما و تلویزیون: کمدی‌های یکنواخت امروز تماشاگر را آزار می‌دهد باخت کاپیتان پینگ‌پنگ زنان ایران به حریف ۱۳ساله چینی کافه شوپه کرمان، تجربه‌ای دلنشین از معماری ایرانی معاصر (عکس) انتقال امیر تتلو به سلول انفرادی ؟ خانه اردیبهشت در لواسان؛ فرمول معماری ساده و شیک(+عکس)